Tuesday, March 10, 2015

فیلم های خارجی در صداو سیما، چطور سانسور می‌شوند؟


این جمله، تیتری بود که سایت ایران وایر انتخاب کرده بود برای مصاحبه‌ای که به قول خودش با یک بازبین فیلم تو صدا و سیما انجام داده بود.
اما واسه من موشن دیزاینر چیزی نداشت، یعنی تیتر یه جورایی دوپهلو بود و من کنجکاو شدم ببینم چطوری واقعا سانسور میکنند؛ اما در انتها فهمیدم که ماجرا مربوط به اصل گزینش فیلمِ، نه سانسور. اما این قسمت‌اش جالب بود واسم:

« واقعیت این است که الان روی پوشش و لباس حساسیت زیادی وجود ندارد چون قدرت سانسور در این بخش بسیار بالا است و تنها در صحنه‌هایی که لباس فرد خیلی باز و حرکت در صحنه زیاد است، با مشکل سانسور روبه‌رو می‌شوند. اما بیش تر حساسیت روی محتوا است»

پس یه دست مریزاد به تمام دوستانی که قدرت سانسور رو بالا بردن! البته درک میکنم که واسه خیلی‌ها این فقط یه کاره که باهاش نون در میارن و باور دارم که خیلی‌هاشون در اولین فرصت بیخیال این کار میشن. فقط یه فرصته.

اینم لینک خبر تو سایت ایران وایر

پ . ن :
ـ باید اینو بگم که تکنیک روتوسکوپی* فقط واسه سانسور نیست و تو خیلی از شبکه‌ها، مخصوصا خبری، واسه پوشوندن لوگویی که تو بک‌گراند مجری دیده میشه استفاده میشه. به  دلیل عدم تبلیغات اون لوگوی خاص؛ یا تغییر قسمتی از تصویر بدون اینکه محسوس باشه به هر دلیلی.
ـ اینم یه آموزش خوب واسه روتوسکوپی از اندرو کریمر از سایت بی‌نظیر ویدئو کوپایلوت:
http://www.videocopilot.net/tutorials/assisted_suicide/

*روتوسکوپی به مجموعه روش‌هایی که با استفاده از اون بر روی یک ویدئو به صورت فریم به فریم اصلاحاتی انجام میدن گفته میشه. برای اطلاعات بیشتر میتونید به این صفحه ویکی‌پدیا مراجعه کنید. و یا در گوگل واژه‌ی rotoscoping رو سرچ کنید.


No comments:

Post a Comment